Subject: Vabaühenduste Liit ootab ministeeriumi sisendit ühingute rahastamise variraporti koostamiseks
From: "Maarja-Liisa Kapaun" <[email-masked]>
To: "Marilin Sternhof", <[email-masked]>
Date: Wed, 29 Jan 2025 13:55:08 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Pöördun Vabaühenduste Liidust, kus oleme asunud ministeeriumidest
kodanikuühiskonna organisatsioonide riikliku rahastamise variraporti
tarbeks infot koguma. Järgnevalt selgitan meie eesmärki täpsemini.

Taust

Ühtlustamaks riigieelarvest vabaühenduste rahastamise praktikaid, valmis
2013. aastal kodanikuühenduste
<https://www.siseministeerium.ee/sites/default/files/documents/2021-01/%C3
%9Chenduste%20rahastamise%20juhendmaterjal.pdf> rahastamise
juhendmaterjal. Selles seisvate soovituste kasutuselevõttu
ministeeriumides vaadeldi 2016. aastal avaldatud
<https://heakodanik.ee/sites/default/files/files/variraport_graafik.pdf>
variraportis, milles käsitleti perioodi 2013.-2015. aastatel. Peamised
järeldused olid: koostöö vabakonnaga toimus suhteliselt strateegiavabalt
(ilma suure plaanita); erinevad toetuste liigid olid omavahel segamini ja
põimunud (projekti- ja tegevustoetused ning teenuse rahastamine);
hasartmängumaksunõukogu pädevus raha paigutamisel küsitav, mistõttu anti
soovitus nõukogu oma tollasel kujul kaotada. Pärast 2016. aastat on
mitmetes ministeeriumides vabaühenduste rahastamisele strateegilisemalt
lähenema asutud, mh on sisse viidud strateegilise partnerluse mudel.
Samuti puudub nüüdseks raha jaotamisel roll hasartmängumaksunõukogul.

Pöördumise põhjuse selgitus koos täpsustustega

Et vaadelda vahepealsel perioodil aset leidnud muudatusi vabaühenduste
rahastamises ministeeriumide poolt ja võrrelda 2016. aastal avaldatud
variraportis välja toodud ning hilisemaid praktikaid, koostame ja avaldame
uue variraporti, keskendudes 2023. a seisule.

Kogume seepärast ministeeriumidest 2023. aasta rahastamisprotsesside kohta
andmeid ning pöördume ka Sotsiaalministeeriumi poole. Täpsemini soovime
saada vastuseid kirja juurde manusena lisatud failist leitavatele
küsimustele (Vabaühenduste riikliku rahastamise protsessiga seotud
küsimused). Oleme Teie poole pöördumise eel ka iseseisvalt informatsiooni
otsinud ning leitud andmete põhjal osadele küsimustele juba vastused
kirjutanud. Palume, et kontrolliksite ja vajadusel täpsustaksite (koos
lühida selgitusega) olemasolevaid vastuseid.

Käsitleme 2023. aastal antud toetusi (ja rakendunud põhimõtteid), mistõttu
on vajalik vaadelda ka just tol aastal kehtinud korda. Juhul, kui peale
2023. aastat on ministeeriumis aset leidnud hulgaliselt olulisi muudatusi
vabaühenduste rahastamise protsessis, saame neid lisaks vaadelda.
Küsimuste dokumendis on hiljem aset leidnud või planeerimisel muudatuste
kirjeldamiseks iga valdkonna juures eraldi väli.

Ettevalmistuseks vajalike dokumentide nimekiri (peamiselt 2023. aastal
kehtinud, kuid välja tuua ka uuemad muudatused):

*	Rahastamise tingimused ja kord
*	Strateegilise partnerluse kord (kui on olemas)
*	Toetuse taotlemise vorm
*	Toetuse taotluste hindamise kord
*	Toetuse taotluste hindamiskomisjoni moodustamine (kui on hindamise
korrast eraldiseisev dokument)
*	Toetuslepingu näidis
*	Toetuse kasutamise aruandevormi näidis
*	Lisaks erinevad viited ministeeriumi veebilehel või mujal
avalikult kättesaadavais paigus olevale informatsioonile ning juhenditele
(kui need eksisteerivad).

Jääme informatsiooni ootama ja oleme vajadusel valmis vastama
täpsustavatele küsimustele.

Lugupidamisega

Maarja-Liisa Kapaun

huvikaitsespetsialist

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

56864114